Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Vuokraatteko pelkkää tilaa?

Tilausravintolana emme vuokraa pelkkää tilaa, vaan meillä täällä Maikkulan Kartanossa, tilan kanssa tulee aina myös meidän ravintolapalvelut. Mitä hintaan meillä sisältyy, löytyy tietoa alta. 

  • Mitä hintaan sisältyy?

Maikkulan Kartanon juomien ja ruokien hintaan sisältyy tilavuokra klo 00 asti, kattaus (valkoiset pöytäliinat, astiat ja aterimet, servietit, yksi pitkä antiikkikynttilä tai tuikku / pöytä) ja henkilökunta. Vastaamme myös tilan siivouksesta. Tilaaja/tilaajat vastaavat tilan ja pöytien somistuksesta, kukista, paikka- ja menukorteista, plaseerauksesta sekä mahdollisista esiintyjistä ja ohjelmasta. Voitte aloittaa tilaisuuden haluamallanne kellon aikana.

  • Milloin tilaisuuden on viimeistään päätyttävä?

Tila sisältyy aloitusajankohdasta riippumatta klo 00 asti. Jos tilaisuus venyy yli puolen yön, veloitamme tästä erillisen tilaveloituksen 80,-/alkava tunti. Valomerkki tulee kuitenkin viimeistään klo 01.30 ja juhlatilan oltava tyhjä viimeistään klo 02.00.

  • Voiko teille tuoda omia tarjoiltavia? 

Ravintolana Maikkulan Kartanolla on anniskeluoikeudet kaikissa tiloissa mukaan lukien saunoissa ja piha-alueella.  Näin ollen omien juomien tuominen ja näiden nauttiminen on ehdottomasti kielletty koko Maikkulan Kartanon alueella Suomen alkoholilainsäädännön nojalla.

Ravintolana liiketoimintamme perustuu ruoka- ja juomapalveluiden tarjoamiseen ja myymiseen. Näin ollen tiloihimme tai alueellemme ei ole sallittua omien elintarvikkeiden tuominen. Kaikki tarjoilut Maikkulan Kartanossa järjestettäviin tilaisuuksiin tulee kauttamme.

Tarjottavia räätälöimme mielellämme mahdollisimman paljon tilaajan toiveiden mukaisesti pysyen kuitenkin linjassa Maikkulan Kartanon omien ehdotelmien kanssa. Maikkulan Kartano on tunnettu erinomaisesta ruoastaan, ja tästä haluamme pitää kiinni myös jatkossa!

  • Voimmeko ottaa mukaan tilaisuudesta jäännyttä ruokaa mukanamme kotiin?

Emme luovuta tarjolla ollutta ruokaa mukaan kotiin viemisiksi hygieniasyistä perustuen Ruokaviraston suosituksiin ja olemassa oleviin määräyksiin. Ympäristövaikutusten minimoimiseksi vältämme toiminnassamme jätteiden, kuten ruokahävikin, syntymistä. Tämä näkyy meillä keittiössä mm. huolellisena suunnitteluna ja valmistuksena, asianmukaisena varastointina ja säilytyksenä. Lisäksi valmistamme tarjoiltavat ruoat etukäteen ilmoitetun henkilömäärän ja vuosien kokemuksen kautta arvioidun menekin mukaan.

  • Onko tiloissa mitään minimiveloitusta?

Liiterissä käytössä on minimiveloitus 60 aikuisesta tai 12-vuotta täyttäneestä. Muiden tilojen suhteen vastaavanlaista veloitusta ei ole käytössä.

  • Paljon maksaa lasten ruokailu?

Jos tilaisuuteen on valittu buffetti (noutopöytä), alle 4-vuotiaat lapset ruokailevat ilmaiseksi ja 4-11 v. puoleen hintaan. Lapset syövät tuolloin samaa ruokaa kuin aikuiset. Jos tilaisuudessa on pöytiin tarjoilu, voimme valmistaa alle 12- vuotiaille lapsille etukäteen sovittaessa pienemmät lastenannokset. Tilaisuuden osalta tulee kuitenkin huomioida mahdollinen minimilaskutus.

  • Miten laskutatte tilaisuuden juomat?

Meille on hyvä ilmoittaa etukäteen sovitusti juomakäytäntö toisin sanoen kuinka paljon ja mitä juomia saa mennä yhteislaskuun. Ruokajuomat tarjoilemme pöytiin ja tarjoilemme etukäteen sovitut juomat. Juomat veloitamme menekin mukaan. Kotiruokajuomat laskutamme kannuittain ja viinit pääsääntöisesti avattujen pullojen mukaan poikkeuksena talon viinit. Juomia voi ostaa myös omakustanteisesti paikan päällä tilaisuuden aikana. Meidän voimassaolevan juomalistan löydät tästä

  • Milloin pitää ilmoittaa tarkka henkilömäärä ja päättää tarjoiltava ruoka?

Hääpalaverin pidämme siinä vaiheessa, kun häiden runko on selvinnyt. Tämä on usein n. 1 kk ennen häitä. Hääpalaverissa menemme hääpäivän yksityiskohtaisesti Maikkulan osalta läpi, sillä haluamme hääparin vaan nauttivan päivästä. Hääpalaveri on oiva tilaisuus vielä varmistaa tilaisuuden yksityiskohtia puolin toisin, joten yksityiskohdat on hääparin hyvä keskustella, ja pääosin lyödä lukkoon, jo ennen hääpalaveria. Yleensä hääpalaveriin menee aikaa n. 1-2 tuntia.

Tilaisuuden tarkennukset toisin sanottuna ilmoittaa henkilömäärä (montako aikuista, lasta 4-11 v, lasta 0-4 v.), aikataulu, ruoka- ja juomatarjoilut, mahdolliset lisätarjottavat, erikoisruokavaliot, aikataulu jne. pitää olla ilmoitettuna viimeistään tilaisuutta edeltävän viikon keskiviikkona. Näiden annettujen tietojen mukaan keittiön väki tilaa tarvittavat raaka-aineet ja tarjottavat sekä varaamme henkilökunnan. Laskutuksen periaatteena on kuitenkin se henkilömäärä, joka meille on ilmoitettu viimeistään 3 arkipäivää ennen tilaisuutta ellei henkilömäärää olla tämän jälkeen nostettu. Tuolloin laskutus tapahtuu uusimman henkilömäärän mukaan. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että esim. täytekakku tilataan aina etukäteen tietylle henkilömäärälle ja tämän kokoa on vaikea aina viime hetkillä muuttaa, joten suosittelemme, että henkilömäärä on kutakuinkin oikea jo tilaisuuden tarkennuksia annettaessa.

  • Milloin pääsemme tilaa somistamaan? Milloin on somisteiden purku?

Juhlatilaa pääsee somistamaan juhlapäivän aamulla. Jos juhlatila on vapaana edellisenä päivä, tilaan pääsee jo tuolloin. Somisteiden purkaminen tapahtuu joko juhlien päätyttyä tai muuna sovittuna ajankohtana. Somistukseen liittyvät aikataulut tarkentuvat aina lähempänä juhlapäivää. Suosittelemme varaamaan hääaamulle tukijoukkoja, jotka voivat tarvittaessa vastata tilan somistuksesta, jos hääparin aika ei anna tälle myöten.

  • Minkälainen on teidän varauskäytäntö? Onko varausmaksua?

Juhlatilan voimme pitää alustavana tarjouksen voimassa olo ajan puitteissa ellei toisin sovita. Tarjouspyynnön ja juhlan ajankohdasta riippuen tarjous on voimassa keskimäärin 7 vrk ellei keskenämme toisin sovita.

Jos juhlana on häät, voimme pitää tilavarausta alustavana siihen saakka, kunnes hääpari on tehnyt päätöksensä tai meille tulee samalle päivälle tilaan toinen kysely. Tuolloin hääparin on pystyttävä joko vahvistamaan tilavaraus maksamalla varausmaksu tai vapautettava tila takaisin myyntiin. Varausmaksu on 800 euroa. Varausmaksun maksamalla alustava tilavaraus vahvistetaan. Varausmaksu hyvitetään aikanaan häiden loppulaskusta, mutta tätä ei palauteta, jos häät eivät suunnitellusti toteudukaan. Poikkeuksena on koronan tapaiset poikkeustilat, jolloin käytössämme on poikkeavat muutos- ja peruutusoikeudet. Häiden osalta varausmaksu on käytössä siksi, että häät varataan lähes poikkeuksetta hyvissä ajoin, jopa pari vuotta etukäteen, ja mahdollisille muille saman päivän kyselijöille myymme tuolloin “ei-oota”. Näin varmistamme, että Maikkulan Kartanoon tilavarauksen tehneet ovat myös meille tulossa.

  • Pääseekö teidän tiloihin tutustumaan?

Totta kai pääsee! Mielellämme esittelemmekin tiloja, sillä jokaisella tilalla on oma luonteensa. Meille on tärkää, että tila soveltuu suunniteltuun tilaisuuteen ja on myös mieleinen. Esittelemme tiloja arkisin myyntipalvelun aukioloaikoina. Muina aikoina tiloja esittelee meidän ravintolan väki, jos he ovat paikalla ja heillä aikataulu sopii tapaamiselle. Sovimme tapaamiset mielellämme etukäteen, sillä näin voimme varata kalenterista aikaa tapaamiselle ja varmistaa, että pääsemme toivomiin tiloihin.

  • Voiko teillä olla monta tilaisuutta yhtä aikaa?

Jokainen Maikkulan Kartanon tila voidaan varata yksityiskäyttöön. Periaatteessa meillä saattaa olla tilaisuus jokaisessa tilassa tai rakennuksessa, mikä on tosin hyvin harvinaista. Jokainen tila tai rakennus varataan sovittuun yksityistilaisuuteen, mutta piha-alueella jokainen vieras voi kuitenkin vapaasti oleskella tilaisuuden aikana. Piha-aluetta emme voi rajata yksityiskäyttöön. Ison Laiturin varaamme ainoastaan yhteen tilaisuuteen päivässä, joten

  • Onko Maikkulassa majoitusta?

Hääparille voimme tarjota lisämaksusta Fredrikan tuvan hääsviittiä. Maikkulan Kartanoa lähimmät majoituspalvelut löytyvät Oulun keskustasta. Koska nykyisin majoituksen hinta vaihtelee majoituksen ajankohdan, keston, henkilömäärän, mahdollisen kanta-asiakkuuden sekä varauskanavan ja -ajankohdan mukaan, meillä ei ole sopimushintoja minkään tahon kanssa. Suosittelemme olemaan suoraan majoitusliikkeisiin yhteydessä ja sopimaan mahdollisesta huonekiintiöstä suoraan heidän kanssaan.

 

Jos johonkin mieltä askarruttavaan kysymykseen ei löytynyt vastausta niin olethan ystävällisesti yhteydessä myyntipalveluumme (maikkula@maikkulankartano.fi, puh. 044 7403550 arkisin klo 09-16) niin autamme erittäin mielellämme!